SPOSOBY SKUTECZNEGO UCZENIA SIĘ
Jest wiele technik pomocnych w nauce, ale nie ma jednej najlepszej strategii dla wszystkich. Każdy musi znaleźć swój własny najskuteczniejszy sposób efektywnego uczenia się.
A oto zestaw wskazówek do indywidualnego przetestowania:
– Przygotuj miejsce do nauki – wywietrz i posprzątaj pokój, zrób porządek na biurku, przygotuj wszystko, czego będziesz potrzebował do nauki.
– Ucz się za pomocą wielu zmysłów- patrząc, słuchając, dotykając oraz twórczo notując (Ściągawki mają jednak sens!), rysując, chodząc (ruch sprzyja lepszej pracy mózgu), podśpiewując rytmicznie, kłócąc się z kimś na dany temat, tłumacząc coś komuś.
– Stosuj tzw. „płodozmian”, a więc ucz się różnych przedmiotów naprzemiennie, np. po języku polskim matematyki lub odwrotnie.
– Zaczynaj naukę od najtrudniejszego dla Ciebie materiału, żeby mieć go „z głowy” jak najszybciej i żeby w miarę rosnącego zmęczenia było Ci łatwiej.
– Coś, co trudno Ci zapamiętać, np. daty, słówka, wzory, zapisuj na karteczkach, rozwieszaj je, noś przy sobie i często do nich zaglądaj.
– Dobrze zapamiętasz, jeżeli chcesz zapamiętać, a nie, jeśli wmówisz sobie, że to nudne, głupie
i bez sensu. Z takim nastawieniem nie zabieraj się do nauki, bo w głowie nic nie zostanie mimo powtarzania.
– Myśl pozytywnie, wytwórz w sobie przekonanie, że uda Ci się, potrafisz, jesteś w stanie, dasz sobie radę.
– Ucz się o tej porze dnia, w której nauka najlepiej wchodzi Ci do głowy, pamiętając, że przez noc mózg uporządkuje informacje. Zaraz po przebudzeniu powtórz to, czego uczyłeś się wieczorem.
– Ucząc się, twórz logiczne powiązania, np. ucząc się słówek z języka obcego, zapamiętaj je tematycznie (zakupy, pogoda, kolory ,itd.).
– Nie wkuwaj bez zrozumienia, proś o wyjaśnienie, gdy czegoś nie rozumiesz.
– Powtarzaj– bez tego zmarnujesz trud uczenia się. Obowiązuje tu prosta zasada: nasza pamięć zależy od ilości powtórzeń!
– Ucząc się, najpierw przeczytaj całość, potem podziel tekst na sensowne części i powtarzaj każdą z nich aż do pełnego zapamiętania.
– Ucząc się dłuższy czas, rób przerwy, nie mogą one jednak trwać więcej niż 30 minut.
– Bądź systematyczny– nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę.
– Staraj się kończyć to, co rozpoczynasz.
DOBRE RADY
BEZPIECZNA DROGA DO SZKOŁY I DO DOMU!!!
- Wychodząc z domu do szkoły, pamiętaj abyś zdążył przed dzwonkiem na lekcje. Przecież do szkoły nie wypada się spóźnić.
- Przechodząc przez jezdnię sprawdź czy droga wolna! Sprawdź czy nie nadjeżdża samochód! Zaczekaj, nie wbiegaj na jezdnię! Lepiej spojrzeć dwa razy, niż raz i później tego żałować.
- Przed szkołą nie wchodź na barierkę i na niej nie siadaj, możesz spaść i zrobić sobie krzywdę! Barierka ma cię chronić, to nie jest miejsce do zabawy!
- Zawsze po lekcjach idź prosto do domu, aby rodzice się o ciebie nie martwili.
- Nie rozmawiaj z obcymi i nie bierz od nich niczego, nawet cukierków.
- Nie wsiadaj do samochodów prowadzonych przez obcych ludzi. Lepiej samemu wrócić do domu. Spacer jest zdrowy.
- Wracając ze szkoły nie wchodź w niebezpieczne i nieznane miejsca, bo możesz zrobić sobie krzywdę.
- Nie daj się namówić na spacer z obcą osobą. Jeśli możesz to wracaj do domu z koleżanką lub kolegą. Zawsze bezpieczniej we dwoje.
- Nie wdawaj się w bójki z kolegami. Bójka to nie zabawa, możecie sobie zrobić krzywdę. Po co później tego żałować.
NA WESOŁO!
DZIESIĘĆ PRZYKAZAŃ SZCZĘŚLIWEGO CZŁOWIEKA
1. Człowiek rodzi się zmęczony a żyje, aby odpocząć.
2. Odpoczywaj w dzień, abyś mógł spać w nocy.
3. Kochaj swoje łóżko, jak siebie samego.
4. Jeżeli widzisz kogoś odpoczywającego, pomóż mu.
5. Praca jest męcząca.
6. Co masz zrobić dziś, zrób pojutrze, będziesz miał dwa dni wolnego.
7. Jeżeli zrobienie czegoś sprawia Ci trudność, pozwól to zrobić innym.
8. Nadmiar odpoczynku nigdy nikogo nie doprowadził do śmierci.
9. Kiedy ogarnia Cię ochota do pracy, usiądź i poczekaj aż Ci przejdzie.
10. Praca uszlachetnia, lenistwo uszczęśliwia!
PESYMISTA & OPTYMISTA
Stwierdzenia pesymisty:
1. Nigdy nie jest tak źle, żeby nie mogło być gorzej.
2. Nie licz na to, że będzie lepiej.
3. Jeśli jest dobrze, to znak, że twoje życie się pogorszy.
4. Światełko w tunelu to tylko znak nadjeżdżającego pociągu.
5. Ludzie mówią ci komplementy, aby cię oszukać.
6. Zawsze znajdzie się silniejszy od ciebie.
7. Nie licz na to, że siłę pokonasz inteligencją.
8. Jeśli ktoś jest słabszy, to na pewno jest mądrzejszy.
9. Jeśli ktoś jest twoim przyjacielem, to stracisz jego przyjaźń.
10. Wróg pozostanie zawsze wrogiem.
11. To, co ci się podoba, nie będzie podobało się innym.
12. Jesteś tylko człowiekiem.
13. Wszelkie przejawy oryginalności będą tępione.
14. Najlepsze jest za tobą.
15. Im wyżej podskoczysz, z tym większej wysokości spadniesz.
16. Za dobre uczynki nie ma nagrody.
17. Nigdy nie doceniasz tego co masz, tęsknisz dopiero wtedy, gdy to stracisz.
18. Kula ziemska jest przeludniona i zanieczyszczona.
Stwierdzenia optymisty:
1. Jeśli jest źle, to będzie lepiej.
2. Myśl pozytywnie.
3. Nie może być już gorzej, więc będzie lepiej.
4. Światło w tunelu oświetli ci drogę.
5. Jeśli ludzie cię chwalą, to znaczy, że cię lubią.
6. Silniejszy kolega ci pomoże.
7. Twoja siła może być użyta do dobrych celów.
8. Jeśli ktoś jest słabszy, to dasz mu radę.
9. Konflikty z przyjacielem umocnią waszą przyjaźń.
10. Jeśli ktoś jest twoim wrogiem, to może zostać twoim przyjacielem.
11. Krytyka innych jest motorem Twojej kreatywności.
12. Ludzie są z natury inteligentni.
13. Oryginalność jest cechą pożądaną.
14. Całe życie przed Tobą.
15. Z im większej wysokości spadniesz, tym wyżej podskoczysz.
16. Za złe uczynki jest kara.
17. Gdy nic nie masz, to niczego nie stracisz.
18. Jako, że na Ziemi jest tylu ludzi, masz wielu przyjaciół.
Dowcipy ze szkolnej ławy:
Siedzą dwaj uczniowie:
– Wiesz, czasem ogarnia mnie wielka ochota, żeby się pouczyć.
– I co wtedy robisz?
– Czekam, aż mi przejdzie.
Nauczycielka pyta dzieci, jakie zwierzęta mają w domu. Uczniowie kolejno odpowiadają:
– Ja mam psa…
– Ja kota…
– U nas są rybki w akwarium…
Wreszcie zgłasza się Jasio:
– A my mamy kurczaka w zamrażarce…
– Wiesz, mamo, Kazio wczoraj przyszedł brudny do szkoły i pani go za karę wysłała do domu!
– I co, pomogło?
– Tak, dzisiaj cala klasa przyszła brudna!
– Jasiu, jaką częścią mowy jest wyraz „nic”?
– Czasownikiem.
– ?!
– Bo odpowiada na pytanie: „Co robi?”.
Ojciec przegląda dzienniczek szkolny Jasia:
– Co to, znowu jedynka z historii?
– Niestety, historia lubi się powtarzać…
Na lekcji przyrody nauczyciel pyta Jasia:
– Która rzeka jest najdłuższa: Ren czy Missisipi?
– Oczywiście, Missisipi.
– Doskonale, a czy wiesz, o ile dłuższa?
– Dokładnie o sześć liter.
Siedzą dwaj uczniowie:
– Wiesz, czasem ogarnia mnie wielka ochota, żeby się pouczyć.
– I co wtedy robisz?
– Czekam, aż mi przejdzie.